چرخگیر نیسان ابزاری مکانیکی است که برای حمل ایمن خودروهای معیوب، قفلشده یا تصادفی توسط خودروهای نیسان کمپرسی یا وانتهای تقویتشده استفاده میشود. این سیستم به راننده امکان میدهد بدون نیاز به یدکش جرثقیلی، تنها از بخش چرخهای جلو یا عقب خودرو را بالا برده و جابهجا کند.
چرخگیرها در امداد خودرو، پارکینگهای عمومی، خودروبرها و مراکز خدماتی کاربرد گستردهای دارند.
انواع چرخگیر نیسان
۱. چرخگیر مکانیکی
بدون سیستم هیدرولیک
دارای بازوهای دستی برای تنظیم
وزن کم و هزینه کمتر
مناسب برای حمل خودروهای سبک
نیازمند نیروی بدنی اپراتور
۲. چرخگیر هیدرولیک
پرکاربردترین و حرفهایترین نوع چرخگیر نیسان.
مزایا:
حرکت نرم و بدون ضربه
کنترل آسان
توان جابهجایی خودروهای سنگینتر
سرعت عمل بسیار بالاتر
این چرخگیرها معمولاً دارای:
پمپ هیدرولیک
جکهای تلسکوپی
بازوهای قابل تنظیم
شاسی تقویتشده
۳. چرخگیر برقی–هیدرولیک
نسخه پیشرفتهتر مدل هیدرولیک:
دارای موتور برقی 12 یا 24 ولت
عملکرد خودکار با ریموت کنترل
مناسب ناوگان امداد خودرو حرفهای
۴. چرخگیر زیرچرخ (Drop-Lift)
در این مدل، خودرو از زیر چرخها گرفته میشود و امنیت بیشتری دارد.
مزایا:
مناسب خودروهای لوکس
کمترین فشار به سپر و جلوبندی
ریسک آسیب بسیار کم
۵. چرخگیر کشنده (Tow Bar)
مدلی سادهتر که بیشتر برای خودروهای خراب در مسیرهای کوتاه کاربرد دارد.
اتصال مستقیم به سیستم کشنده
قیمت پایینتر
نصب آسان
مراحل ساخت چرخگیر نیسان
۱. طراحی و مهندسی
تعیین ظرفیت وزن (معمولاً ۱.۵ تا ۲ تن)
طراحی بازوها، پلیتها و اتصالات
انتخاب نوع جک و پمپ
۲. انتخاب متریال
بهطور معمول از:
ورق ST37 یا ST52 برای پلیتها
قوطی ۶۰×۶۰ یا ۸۰×۴۰ برای بازوها
شفتهای سختکاریشده
استفاده میشود.
۳. ساخت شاسی
جوشکاری کامل با CO2
تست مقاومت شاسی
اجرای تقویتکنندهها در نقاط پر فشار
۴. ساخت بازوها و مفصلها
برش دقیق با plasma یا CNC
تراشکاری پینها و بوشها
نصب مهرههای قفلدار برای امنیت بیشتر
۵. نصب سیستم هیدرولیک
شامل:
پمپ هیدرولیک سفارشی
شلنگ فشارقوی
جک دوبل یا تلسکوپی
مخزن روغن
۶. رنگآمیزی صنعتی
ضدزنگ
رنگ پودری الکترواستاتیک
تست نهایی قبل از نصب روی نیسان
نصب چرخگیر روی نیسان
۱. آمادهسازی خودرو
باز کردن سپر عقب
تقویت شاسی اصلی با دوبلپلیت
نصب براکتهای نگهدارنده
۲. نصب شاسی چرخگیر
اتصال با پیچهای مقاوم ۱۰.۹
جوشکاری نقاط ثابت
تنظیم تراز چرخگیر
۳. نصب سیستم هیدرولیک
بستن پمپ روی موتور یا نصب پمپ مستقل الکتریکی
مسیر دهی شلنگها
هواگیری کامل جک
۴. نصب بازوها و تست عملکرد
بالا آوردن چرخها
تست ضربه، تست تعادل، تست حرکت
نصب چراغ خطر و تابلو ایمنی
نکات مهم هنگام خرید و ساخت چرخگیر نیسان
مقاومت شاسی مهمترین عامل است.
جک باید تحمل حداقل ۲ تن داشته باشد.
بازوهای چرخگیر باید بدون لقی و با بوشهای برنزی باشند.
چرخگیر هیدرولیک بهتر از مکانیکی است.
رنگ و ضدزنگ برای جلوگیری از زنگزدگی حیاتی است.
حتماً مدل دارای قفل ایمنی دوبل انتخاب کنید.
هزینه ساخت و نصب چرخگیر نیسان
قیمتها بسته به نوع چرخگیر متفاوت است:
| نوع چرخگیر | حدود قیمت |
|---|---|
| مکانیکی | ارزانترین مدل |
| هیدرولیک | متوسط |
| برقی – هیدرولیک | بالاترین قیمت |
| زیرچرخ لوکس | گرانتر از مدلهای معمول |
(اگر خواستید قیمت بهروز بر اساس سال ۱۴۰۳ تا ۱۴۰۴ را بدهم، بفرمایید.)
جمعبندی
چرخگیر نیسان یکی از ابزارهای ضروری برای امداد خودرو و خودروبرهاست. طراحی صحیح، استفاده از متریال استاندارد و نصب اصولی باعث افزایش ایمنی حمل خودرو و کاهش خطرات میشود. همچنین انتخاب بین مدلهای مکانیکی، هیدرولیک یا برقی–هیدرولیک باید بر اساس نیاز و بودجه انجام شود.